Uruguay

26 juni 2012 - Montevideo, Uruguay

Hallo, hallo, hierbij het laatste (sniksnik) reisverhaal................................

Week 24: Uruguay.

Uruguay

Zaterdag 16 juni op naar Uruguay. De douane is hier lekker efficiënt ingericht, want zowel de paspoortcontrole als de douane van Argentinië en Uruguay zitten op een rijtje naast elkaar. Voor het eerst een serieuze controle op drugs in de camper, door de Argentijnse douane. De wandjes worden geïnspecteerd, de kasten nagelopen en verborgen plekjes bekeken, maar de drugshondjes konden in hun kennel blijven. Ondertussen nog gauw ons verse voedsel verstopt, want ook naar Uruguay mag je niets aan vlees, melkproducten, groenten en fruit meenemen. Achteraf was dat niet nodig, want we hebben geen controle hierop gehad door de Uruguaanse douane. Na de controle bleek onze paspoorten door zowel de Argentijnse als Uruguaanse zijde gestempeld, dus dat schoot lekker op. We rijden via een brug, wat gelijk een waterkrachtcentrale in de rivier Uruguay is, Uruguay in.

De nacht zijn we in Salto gebleven. Ook hier was het weer een praktische opzet, want de busterminaal, de bank met ATM, wisselkantoor, de supermarkt en overige winkels bij elkaar. Verrassend en erg makkelijk.

Termas de Arapey

Zondag zijn we naar Termas de Arapey gereden.  Het is één groot park vol met bungalows, hotels en een megagrote camping met overal thermobaden. Dus middenin het ‘dorp’ is een thermobad met glijbanen, bij elk hotel of bungalowcomplex is een thermobad en bij de camping is een thermobad met uitzicht op rivier Arapey, waar je willekeurig gebruik van kunt maken. De hele dag zie je mensen lopen in een badjas richting thermobad of richting hun slaapplaats, maar momenteel is het winter hier, dus nu zie je vooral gepensioneerde overwinteraars. Het is wel grappig, lig je in het warme water tussen de groene palmbomen en in herfstkleur rode eikenbomen. Het water heeft een temperatuurtje van zo’n 39 graden en is rijk aan ijzer, fosfaten en nitraten. Goed voor de huid en tegen kwalen als reuma. Dus wat doen we nu zoal elke dag….? Juist, badderen in de thermobaden. Lekker lui en daarnaast een beetje barbecueën en lanterfanten. Niks mis mee.

Komisch is dat werkelijk overal warm water uit komt. Er is een leidingsysteem en daar komt alleen warm water uit. Er stroomt warm water uit de douches, de buiten waterkranen, bij de wasbakken en zelfs door de toiletten.

Zowaar, we hebben ook nog wat aan cultuur gedaan en een klein cavalerie museum bezocht, met oude pistolen en geweren, oude uniformen en foto’s, oude zadels en rijkostuums etc. Buiten stond nog een kleine tank uit 1942.

Woensdag (na eerst een lekkere duik in het thermobad) zijn we richting het zuiden gereden en gestopt in het plaatsje Paysandu. Wildkamperen aan een strandje langs de rivier Uruguay, die tussen Uruguay en Argentinië in ligt. Onder het genot van een wijntje, een gitaarspellende Uruguaan en de ondergaande zon genoten van het uitzicht en het heerlijke weer. Sinds 3 dagen hebben we namelijk weer een zonnetje hier, zo ontzettend lekker.

Uruguay is qua landschap niet zo spectaculair. Het is licht glooiend, soms wat heuvelachtig, met voornamelijk weidegronden met koeien, schapen en paarden erop. Wel zie hier nog diverse echte caucho’s hun koeien drijven, met op hun hoofd een vergroot exemplaar albinopet (i.v.m. de zon).  Daarnaast zie je landbouw (zoals maïs en graan) en aangelegde bossen voor de houtkap.

Qua dieren is het ook niet bijzonder, hoewel ze hier in Uruguay ook veel van die kleine papagaaitjes hebben. Ze zitten met tientallen tegelijk in een boom waar volop grote nesten zijn gebouwd. De nesten lijken wel flats. Doe daarbij een hoop herrie en ziehier een papegaaienkolonie. Erg leuk.

Zagen we in Paraguay  en Argentinië al diverse mensen lopen met een thermoskan onder de arm en in de hand een potje met kruiden, ofwel terere kruidenthee. Hier zie je werkelijk iedereen ermee lopen. Eigenlijk wel een maf gezicht.

Oldtimers

Uruguay lijkt wel het Cuba van Zuid Amerika qua oldtimers. Niet dat er geen moderne auto’s rondrijden, in tegendeel, Uruguay is veruit het modernste land welke we de afgelopen maanden bezocht hebben. Alles is goed geregeld en ordelijk. Men noemt het hier wel het Zwitserland van Zuid Amerika. Los daarvan lijkt het wel of men een voorliefde heeft voor oldtimers. Je ziet ze als oude barrel langs de weg, als reclameobject bij een restaurant of nog rijdend door de straten. Je ziet oude Chevrolets uit bijv. 1909, Fords etc.

’s Morgens dan ook eerst maar eens een stop gemaakt bij een oldtimerdealer in Paysandu. Er staan hier in het weiland werkelijk tientallen oldimers, een lust voor het oog. Helaas was er niemand van de verkoop. Daarna doorgereden naar Colonia del Sacramento en een prachtig (maar illegaal) plekje langs het strand uitgezocht om te staan. Ook hier zie je weer tientallen oldtimers; tentoongesteld, nog rijdend of met een lekke band (en wat al nog meer niet meer heel is) langs de kant van de weg of als reclameobject bij bijvoorbeeld een restaurant (incl. gedekt tafeltje en kaarslicht zodat je in de auto kon dineren!) of (en dat doet wel een beetje pijn) als veredelde bloempot met planten in de achterbak en planten op de passagiers en chauffeursstoel. Hoe dan ook, je raakt niet uitgekeken.

Colonia del Sacramento

Colonia del Sacramento is verder een leuke en gezellige havenplaats aan de rivier de la Plata. We hebben hier een dagje rondgestruind en de oude vuurtoren en de gerestaureerde vuurtoren uit de 19e eeuw bekeken, verschillende ruines gezien zoals Convento de San Francisco uit de 17e eeuw, de oude stadmuur met stadspoort bezichtigd (Puerto de Campo uit 1745), en door diverse oude straatjes rondgestruind. Ook zijn Anita en Tom naar het gemeentemuseum geweest, met allerlei oude fossielen van dinosaurussen, opgezette dieren (zoals een kaaiman, een slang en ontelbare vogels, verzamelingen van ondermeer vlinders (ook de mooie grote blauwe vlinder die we maar niet op de foto konden krijgen) en kevers, met daarnaast oud meubilair, kookgerei, naaimachines, pistolen, geweren etc. Het was nogal een allegaartje van alles wat, maar wel erg leuk. Daarnaast zijn we nog naar museum Indígena Roberto Banchero geweest met een verzameling van materiaal dat tot de Cyarruas Indianen behoorde, zoals messen, pijlpunten en dergelijke.  Na 5 minuten hadden we het eerlijk gezegd wel gezien en toen nog de Iglesia Matriz bezocht. Dit is de oudste kerk van Uruguay, die bijna was vernietigd door een brand in 1799 en is herbouwd. Het bijzonder aan deze kerk is de eenvoudige architectuur en daarom mooi. Hierna zijn we nog naar een kleine oldtimer tentoonstelling met oude motors (zoals een BSA en een Metzelers) en oude auto’s geweest (ondermeer de Dion Bouton uit 1904, de Clèment-Bayard uit 1904, de Hurrican uit 1950, een MG uit 1950 en diverse Fordmodellen waaronder een racemodel).  Leuk, leuk, leuk. Daarnaast nog gewandeld langs het strand en heerlijk uitgewaaid.

Montevideo

Zaterdag onze laatste serieuze rit met de viertonner. Het voelt nu steeds meer dat onze reis eindigt. Gelukkig is Montevideo lang niet zo groot als Buenos Aires en is het rijden hier relax.

We zijn zondag nog naar de markt geweest, waar je werkelijk van alles kunt kopen. Van puppies, kittens, kleine knaagdieren, vissen, tot groenten en fruit, kleding, antiek, prullaria etc. Erg leuk om even over heen te struinen. Na afloop even naar de camper om wat te drinken. Wat denk je, worden onze fietsen onder onze neus weggekaapt, alleen Tom zijn fiets hadden ze laten staan @#$&@#%.  Anita haar fiets is niet zo erg, want die zou hier toch achter blijven. Wel jammer van Johan zijn fiets, want dat was namelijk nog wel een goede fiets. Helaas. Wel een rare gewaarwording als je fiets dan zo ineens foetsie is.

De camper is opgeruimd, en bijna afgeleverd in het depot. Op het einde toch nog stress want het vaarschema van de boot blijkt omgegooid. De mensen in de haven zeiden al de de Grande San morgen aankomt. Wij lachen want volgens internet komt ie past 3 juli aan. Toch maar even gechecked en wat blijkt. Hij komt inderdaad morgen aan! Dus hopelijk lukt het om alle douane formaliteiten etc. voor die tijd af te ronden

Tot straks in Nederland weer!!!!!!

1. Maaike Welgraven:
    26 juni 2012
    Hallo Johan, Anita en Tom. Wat een leuke verhalen hebben jullie geschreven. Ik vond het erg leuk om allemaal te lezen!! Een heel goede reis terug naar Nederland!!
  2. Erwin:
    26 juni 2012
    Zo, nu is het mooi geweest. Alweer leuke verhalen over beestjes, zwembaden, mooie auto's en nog meer van zulks wat een reisje maakt tot wat onvergetelijks. Op naar Nederland dus. Jullie klagen ook over een paar fietsen. Je wil niet weten wat het koste om dat te regelen. Het was een simpele opdracht, jat die fietsen. Dan wennen ze alvast weer aan hun thuisland. Wel betrouwbaar, die Duitse vakantiegangers. Ze voetballen nog wel mee trouwens in het EK. Misschien donderdag als jullie thuiskomen niet meer. Maar goed, het laatste reisverhaal dus. Ik heb nog even terug gezocht en kwam ook nog een pot Nutella tegen. Laten jullie deze keer geen waardevolle spullen liggen in de camper? Rest mij niets meer dan jullie een behouden thuisreis toe te wensen of Bon voyage, nous nous rencontrerons à nouveau en Belgique. J'ai une place réservée pour vous.
  3. Ray en linda:
    26 juni 2012
    hee het was allemaal superleuk om te lezen,een goeie reis terug en we zien elkaar vast gauw
    groetjes ray en linda en kids
  4. Elly Stam:
    28 juni 2012
    Welkom terug in Nederland. Wat zal het wennen wezen.
  5. Teunie en Barend van Deelen:
    11 juli 2012
    Welkom in Nederland , Oma zag en ziet naar jullie uit naar zo,n lange poos weg te zijn . Wat een herinneringen hebben jullie , veel teveel om te onthouden Of zijn jullie hersens nog niet gemaild ?
    Het oog is nooit verzadigd van zien ,.en het oor niet van horen .
    En nu weer aan de slag ? Nou sterkte dan jullie allemaal .
    Groetjes van Teunie en Barend van Deelen uit Veenendaal.
  6. Joop Bernard:
    19 juli 2012
    Hi Johan.
    Onze auto gaat 05-08 op de boot naar Montevideo, hopen we. Onze boot naar Buenos Aires van juli is uit de vaart genomen. Hopelijk lukt het nu wel.
    Mijn vraag is: weet je of er onderdelen voor DAF te koop zijn in Zuid Amerika.
    Ik hoor het graag van je.
    Gr. Joop!