Glijden met de DAF in de blubber.

16 juni 2012 - Mercedes, Argentinië

15 juni, korte update: de weg van Carlos Pelegrini naar Mercedes.

We zijn vijf uur onderweg geweest voor een stukje van 120 km, waar Johan afgelopen dinsdag ruim een uur over had gedaan met de motor. Hier nu het verhaal.

De weg begon lekker rustig over de onverharde weg met hard zand en ondertussen lekker relax genieten van de herten, kipincho’s, (roof)vogels en een slang. Na ca. 10 km een regenbui. Op zich niets bijzonders, maar ……. We reden in een lekker tempootje over de weg totdat de viertonner ineens schuin over de weg begint te glijden. Oeps, beetje glad dus. We zien ineens allemaal gestrande auto’s en een vrachtwagen. Alles met 2 wiel aandrijving kwam niet meer vooruit. Komen we het Zwitsers stel met hun zoontje tegen (die we de afgelopen dagen op de camping hadden ontmoet) en die een uurtje of zo eerder vertrokken worden. Te glad, de motor te warm en hoogzwangere vrouw die het allemaal wat te gortig vond worden, dus pauzeren totdat de weg weer wat droger was geworden. Wij weer vrolijk verder en onderweg nog een geinig filmpje voor later gemaakt, waarbij de viertonner dan weer rechts diagonaal en dan weer vrolijk links diagonaal de weg over glijd. Dolle pret met zijn allen. En ja, we hebben een 4 x 4, dus ons maken ze niets. Totdat we zelf ineens in een gigantische slip komen en de wagen de weg afrijdt richting nog zachter en glibberige dreg. En ja hoor, we staan weer eens vast….. Wij met onze blote voeten al glijdend door de modder zoeken naar hout en stenen langs de weg en proberen er weer uit te rijden. Een uur en vijf pogingen later waren we een meter of 5 opgeschoten en er bijna uit. Komt een volgeladen vierwiel aangedreven pick up vragen of hij ons kan helpen om ons eruit te trekken. Alle mensen eruit, touw aan de wagens, gassen, trekken, mensen duwen en ons al slippend uit de blub getrokken. Het was precies dat ene zetje die we nog nodig hadden en dat ons weer een uurtje werk minder scheelde.

Na de nodige bedankjes, kusjes en zwaaitjes onze weg weer vervolgd, totdat we een vrachtwagen met oplegger langs de kant zien staan, net op het punt waar het asfalt weer was begonnen. Hij had even niet zo goed opgelet met keren en hij staat pas echt goed vast: aan een zijde met de achterwielen in de sloot en de laadbak op de grond. Geen beweging in te krijgen. Of we willen helpen? Maar natuurlijk willen we dat. Dus de stalen ketting gemonteerd aan de wagens en trekken maar. Nu is de viertonner een dapper wagentje, maar hij kon trekken wat hij wilde, maar de achterwielen begonnen te spinnen op het wegdek en de vrachtwagen met oplegger kwam geen meter vooruit. Maar we geven het niet zomaar op. Langere ketting gemonteerd, zodat alle 4 de wielen op het asfalt staan en de vierwielaandrijving aan. Bij poging 2 en 3 breekt alleen de stalen ketting. Poging 4 ging niet veel beter. Nog maar eens aan de achterzijde de boel opkrikken en trekken maar. Na een laatste verwoede poging (inmiddels poging 5) kwam de vrachtwagen met oplegger los. Pfffffff.

Inmiddels hadden we begrepen dat de dieplader bedoeld was om wegwerkmachines op te halen voor een andere klus, omdat het werk aan deze weg is gestaakt. De regering heeft namelijk de rekeningen niet betaald. Dat is blijkbaar erg gewoon hier in Argentinië, zodat dan het werk rustig een paar maanden stil blijft liggen, voordat het wordt afgemaakt.  Afijn, het is inmiddels 15.00 voor we in Mercedes zijn, we nog eten moeten inslaan en wat moeten internetten, dus we blijven hier maar een nachtje, voordat we de volgende dag naar Uruguay gaan. Op naar onze laatste avonturen.

Oh ja, behalve foto’s hebben we nu ook twee filmpjes erbij gedaan. Veel kijkplezier.

1. Hans:
    17 juni 2012
    Leuk al dat glijden en grappig dat iedereen elkaar helpt als je problemen hebt. Moet je hier in Nederland eens proberen. groeten Hans
  2. alie:
    18 juni 2012
    Wat een verhaal, vast zitten in de modder. Maar Tom heeft het vast wel mooi gevonden. Volgens mij vindt hij niets leuker dan modder. En dan er in mogen lopen!

doei alie
  3. Henk en Jantien van ieperen:
    18 juni 2012
    Vanuit Marokko willen we jullie een goede reis wensen en nog even weer veilig thuis Gr. Van Henk en jantien
  4. Rob Krober:
    19 juni 2012
    kom nu maar snel terug uit die modderpoel.
  5. Frans Meijer:
    20 juni 2012
    Na onze rondreis door Afrika gaan wij begin januari beginnen met een rondreis door Zuid-Amerika en vinden het daarom zeer interessant om jullie reisverhalen te lezen. Ik heb een paar vragen o.a. over gasflessen waarover je schreef in verslag 3. Kan ik je mij mailadres geven zodat ik deze direct aan je kan stellen.
  6. Elly Stam:
    20 juni 2012
    Jullie hebben zeker een hutkoffer met souveniers. Nog fijne dagen en een goede terugvlucht. Groetjes
    Elly en Kees
  7. Johan:
    22 juni 2012
    Hallo Frans Meijer,

Ik wil mijn mailadres geven maar ik zie jullie mailadres niet staan op jullie (overigens mooie!!) website. Dus als je het mailadres nog even kan posten dan kan ik je alles laten weten over gas in Zuid Amerika.

Groet,
    Johan Overvest
  8. Herma lamberink:
    25 juni 2012
    lieve vakantiegangers nog anderhalf uur en dan ga ik een klein weekje naar bacalona heeeeeeeel vervelend,dus donderdag ben ik er niet als jullie weer terug komen,snik snik,geniet nog even van de laatste dagen ...dikke knuffel van mij ...smaak smaak ...
  9. Aart:
    26 juni 2012
    Zo, mooi verhaal zo, alles bij elkaar. Ik zie in het verhaal dat jullie donderdag naar huis komen. Dan zit het er al weer op. Positief puntje is natuurlijk wel dat de redactie weer op volle sterkte zal zijn met het volgende clubblad haha. En, alvast welom thuis.

Aart