Naam:
Foto’s:
450
Video’s:

Over ons

Wij zijn met zijn drieën naar Zuid-Amerika. Wij zijn Johan Overvest, Anita Lamberink en zoontje Tom Overvest van 4 jaar oud.

Over onze reis

De bedoeling is dat we door Argentinië, Chili, Bolivia, Peru en Brazilië gan rijden. We laten het vervolg van de reis verder weten als we zeker weten of we naar naar Dakar gaan in Copiapó in Chili. Dit bepaald voor een gedeelte onze reisroute. Wordt vervolgd dus.

Route, zoals nu gepland.

Onze route in grove lijn, zoals we nu verwachten, maar niets is zeker...........

Argentinië:

Buenos Aires, vanwege de aankomst van de boot met onze camper erop. Daarna naar Penimsula Valdes. Een Schiereiland dat bekend staat om de walvissen die je kunt spotten (maar helaas komen wij daarvoor net te laat) en daarnaast dolfijnen, zeeleeuwen, pinguïns, orca’s etc.. Vervolgens door naar Trelew met een dinossaurusmuseum, Gaiman met zijn Wales (Engeland) invloeden, maar vooral de heerlijke Wales theehuizen voor een nice Englisch high tea en naar Punta Tombo voor de grootste  pinguïnkolonie buiten Antarctica en nog wat meer leuke vogels, waarvan we allemaal de naam niet weten. Dan door naar het zuiden richting El Calafate met de bekende Perito Mereno gletsjer. De enige gletsjer ter wereld, waarvan de omvang toeneemt. In de zomerbreken hier regelmatig stukken ijs af, wat met een donderend geraas naar beneden valt en wat een indrukwekend schouwspel moet zijn.  Misschien gaan we hiervoor eerst nog door naar Ushuaia, de zuidelijkste stad ter wereld.  Klinkt toch leuk dat je in het zuidelijkste stadje ter wereld bent geweest, of niet dan?! Hier moeten we alleen nog even goed over nadenken, want het ligt nogal wat kilometertjes verder naar beneden. We zien het nog wel.

Na El Calafate gaan we weer omhoog via de bekende route 40 , die loopt van Zuid-Amerika naar Alaska (als we het goed hebben) via Perito Moreno met zijn grotten en muurschilderingen en naar Los Antiquos met zijn kleine boerderijen vol appels, perziken, abrikozen, kersen en strawberries (Nederlandse naam even vergeten) . We gaan dan even Chili aandoen en naar het merengebied ter hoogte van Osomo/Temuco. Moet hier erg mooi zijn.

Daarna door naar Mendoza en wat flesjes wijn inslaan, want we zijn dan in de wijnstreek van Argentinië. Na Mendoza  volgt het gebied rond San Juan met zijn bizarre rotspartijen en dinosaurussenbotten en door naar Cordoba, waar je de Jezuïtenkwartier  hebt (moeten mooie gebouwen zijn). Als laatste willen we naar Salta en omgeving (Purmamarca). Dit staat bekend als het authentiek Argentinië qua landschap en bevolking.

Chili:

Op naar Chili. Wordt nog een hele toer, want we moeten dan door de Andes met zijn kilometershoge bergen (ca. 6000 meter ). Door naar de Atacama woestijn  wat bekend staat om zijn zoutvlaktes. Heet en bijzonder moet dit zijn.

Bolivia:

In Bolivia willen we naar Colchani met zijn vulkaan en grote cactussen, Uyuani met zijn zoutvlaktes en op 3669 meter hoogte, Potosi met zijn zilvermijnen en op 4090 meter hoogte, Sucre met zijn dinosaurusstappen in het dinosauruspark, oude gebouwen uit de koloniale tijd en zijn bekende zondagsmarkt, Oruro met zijn befaamde carnaval (zijn we dan nog niet helaas) en La Paz, met de heksenmarkt (kijken of ik Anita daar kan verkopen), hoge bergketens, Inca ruines en op 4012 meter hoogte. Ook hebben we gehoord dat je hier blijkbaar een rondleiding in de gevangenis kunt  doen, waarbij de bewakers alleen de rol hebben om de gevangenen binnen de gevangenismuren te houden en de gevangenen het in de gevangenis voor het zeggen hebben. Enkele jaren geleden had je met ene Louis te maken, maar of dat nog zo is….??  Wie weet gaan we dit nog we doen. Klinkt toch bijzonder. Tenslotte willen we naar Rurrenbaque, wat de startpunt is voor regenwoudexpedities. (Tom maakt zich nu al druk over de krokodillen…)

Peru:

In Peru hopen we de gezusters Marinka, Herma en Bettie op te halen van het vliegveld, want zij zijn van plan ons hier op te zoeken. Lijkt ons helemaal geweldig.

In Peru staan de volgende dingen op de wensenlijst: Puno aan het Ticameer met zijn rieteilanden, Arequipa met bergen die vergelijkbaar zijn met de Grand Canyons van Amerika, maar dan tweemaal zo groot, Cusco met zijn enorm bekende Inca bouwwerken, Nazca met de lijnen en geogliefen van  Nazca en Pampas de Jamana, Huacachina met zijn hoge zandduinen waar je kunt zandsurfen e.d., Paracas, een eilandengroep langs de kust met veel zeedieren, zoals walrussen, nogmaals Cusco, maar dan om naar Manu National Park te gaan voor een trip door het regenwoud en door naar Puerto Maldonado voor een tocht door de amazone. Dan wordt het ongeveer weer tijd om afscheid te nemen van de zusjes en gaan we door naar Brazilië.

Brazilië

Hier willen we ‘snel’ door heen rijden, want nog maar kort dag dan. We willen wel naar Cuiaba (Pantaal) met zijn moerasgebied vol kaaimannen, reuzenmieren en jaguars. Via de drielandenpunt Paraguay, Brazilië en Argentinië gaan we naar Foz de Igaucu met zijn wereldberoemde en zeer indrukwekkende en enorme watervallen.

Argentinië
Terug in Argentinië gan we naar Guarini (ligt op de grens met Brazilië) voor de Jezuitenmissies van Guarani en weer terug richting Buenos Aires, waar een boot en vliegtuig op ons wacht richting Nederland.

Bezochte landen

Wij hebben 2 landen (1%) bezocht: