reisverslag wk 2 lange versie (voor de liefhebber)

16 januari 2012

Week 2

Maandag 9 januari

Diesel heeft men in hier in 2 soorten. Normale en B kwaliteit. In de dierentuin dacht men wel dat we de B kwaliteit konden tanken. Bij de pomp hadden we 1 tank ongeveer afgevuld met de B kwaliteit maar de pomphouder dacht hier toch anders over. De goedkoopste diesel zou niet schoon zijn en dure diesel moet gekocht worden. Verkooptruck of toch een goed advies? Alle vrachtwagens (sommige veel ouder dan de DAF) tanken overigens wel de normale (dure) diesel, dus misschien moeten wij dat ook wel doen. Het prijsverschil is wel aanzienlijk.

We zijn vandaag naar park Sierra de La Ventana, via Hinojon (226 en daarna 76) gereden. Een afstand van 297 km. gereden.

Het was ontzettend warm vandaag. De wind kwam vanaf het land i.p.v. af de zeekant. Blody hot. Gelukkig ging het ’s avonds regenen en koelde het heerlijk af.

Dinsdag 10 januari

Tom is helemaal in zijn sas hier, want allemaal vriendjes om mee te spelen. Twee hele leuke meisjes en twee leuke jongentjes. En wie zit er weer met modder te spelen en zorgt ervoor dat al zijn nieuwe vriendjes mee doen? … Juist, Tom. Ze zagen er binnen de kortste keren niet uit. Dat doen ze nu altijd als ze net schone kleren aan hebben he. De schatjes.

Sierra de La Ventana is een mooie omgeving om te wandelen. Wij hebben hier uiteindelijk maar een klein stukje van gedaan. Lekker gerelaxt vandaag.

Woensdag 11 januari.

Vandaag lange dag gereden. We zijn naar Balneario El Condor (30 km. ten zijden van Viedma) gereden. Het eerste stuk van ca. 60 km. off-road gereden. Te leuk om even uit te proberen. Daarna via de 51 en de RN3 langs Bahia Blanca naar het zuiden gereden. Een afstand van 428 km. Op de wegen is het steeds rustiger aan het worden. Ook wordt het steeds saaier om te zien, want droog, droog en nog meer droog.

Donderdag 12 januari

Hier in Balneario El Condor is een hele grote kolonie papagaaien. Welk soort weet ik niet meer, maar het zijn er in ieder geval veel, heel veel. Verder is hier een leuke schattige vuurtoren en zijn er diverse authentieke houten huisjes.  Verderop is een zeeleeuwenkolonie bij La Loberia (30 km. verderop). Deze slaan we nu even over. Vandaag geluierd op het strand. Johan is met zijn vlieger bezig geweest, wat supergoed ging, want veel wind. Later off-road gereden op het strand en in de duinen. Kan hier allemaal gewoon nog. Ze rijden hier met de eigen auto, motor of quad het stand op en er wordt hier van alles tegelijk op het strand gedaan, zoals vissen, kajakken, surfboarden, vliegeren etc. Moet je in Nederland komen, dan is dat allemaal strikt gescheiden. Hier is het geen enkel probleem. Het stikt hier trouwens van de quads. Alles wordt of met de auto of quad gedaan.  Beetje lui zijn ze wel.

Vrijdag 13 januari

Nog meer lui: lekker niets gedaan. Moet ook voorzichtig blijven op vrijdag de 13e…… Trouwers gisteren verbrand, vooral Johan. Hij heeft er gewoon koorts van. Heb je hier geen zonnebrand voor????

Zaterdag 14 januari

Goh, wat naar, nog maar weer lui geweest en naar het strand. Oh ja, uitvoerig gekletst met Argentijnen. Wel makkelijk, want de jeugd spreekt hier een beetje Engels en met wat handen en voetenwerk erbij begrijpen wel elkaar wel aardig. Sowieso handig dat we nu hier zijn, want het is zomervakantie en die duurt maar een maandje of drie. Wel even wat anders dan in Nederland, maar ja, daar hebben we weer tussendoor vakanties en hier hebben ze alleen nog eenmaal in de winter een periode van 2 weken. Staan we toch behoorlijk quitte.

Onze buurvrouw van de camping geeft aan dat ze 15 uur per dag werkt en 100 pesos (gedeeld door 5,5 en je hebt de euro’s) per dag verdient. Het vlees is in haar beleving daarom duur, nl. 300 pesos voor 1 kg, maar voor ons dan weer goedkoop. Verder is het eten vergelijkbaar met Nederlandse prijzen. Jammer genoeg weinig(goed/gevarieerd)  vers fruit of groenten. Het vlees is dan wel weer super lekker en heerlijk mals. In tegenstelling tot onze buurvrouw op de camping zitten de bewoners in dit plaatsje beter in de slappe was, met hun boten, quads, jetski’s en meestal goede auto’s.

Zondag 15 januari

Lange dag rijden. Zeker, omdat het 36 graden is en de wind vanaf het land komt, dus ontzettend warm.  Vannacht was het dan ook 30 graden in de camper.

We zijn in een keer doorgereden naar Puerto Madryn via de RN3. Een afstand van 480 km. Lange wegen, waar na elke heuvel weer eenzelfde lange weg volgt, met aan weerszijde zand met lage begroeiing, waarin ‘hertjes’ (geen idee hoe je ze hier noemt) of koeien lopen. Ook zie je regelmatig grote velden met zonnebloemen bloeien, wat weer een mooi gezicht is. Onderweg kom je ook steeds vaker dode dieren langs de weg tegen, zoals koeien of de ‘hertjes”.  Waarschijnlijk de warmte.

Om 19.00 in Puerto Madryn. Een echte strandplaats aan een lange baai, met mooi strand en een superlange boulevard van ca. 4 km. Hier heerlijk Mexicaans gegeten.

Naast ons op de camping stond een Duitser met een BMW. Hij was de 10e aangekomen in Buenos Aires, twee dagen sores gehad om de motor door de douane te loodsen (deed Johan het toch goed met zijn ene dag) en direct doorgereden naar hier, omdat het zo warm was. Ook een overlander uit België in een Unimog gespot. Mooi karretje en helemaal af. Helaas de eigenaren niet gesproken.

1. Erik:
    17 januari 2012
    Zozo, dat gaat wel goed daar zie ik.
    Blijf er vooral lekker van genieten het is hier nu eindelijk even aan het vriezen brrrr.
    Erg leuk om jullie zo te kunnen volgen, wij moeten nog even wachten.
    Groet Erik
  2. Jan Willem Bakenes:
    17 januari 2012
    Kijk, dat zijn mooie berichten.
    Blijven genieten van deze mooie ervaringen.

Jan Willem
  3. Erwin:
    17 januari 2012
    Klinkt erg leuk allemaal, een paar extra foto's zou het nog leuker maken. Veel plezier verder en keep in touch.

Erwin
  4. Mark & Maaike:
    17 januari 2012
    Top om jullie verhalen op deze manier te volgen. Benieuwd naar de volgende story.
    Groetjes M&M
  5. Gerry Burger:
    18 januari 2012
    weer grnoten van jullie dagboek Ik ga zo even de paar foto's kijkden hou jullie i=n de gaten Goede tocht verder Liefs Gerry
  6. Darja:
    19 januari 2012
    Wauw! Wat gaaf zeg al die mooie foto's! En dan tom met die levensgevaarlijke tijger!! Geweldig!
  7. Jan Miedema:
    19 januari 2012
    Anita, Johan en Tom: een heel leuk reisverslag. Morgen (vrijdag 20-01)is jullie reis weer een vast agendapunt tijdens het koffiedrinken in Octopus. Roy (van Irma) had vorige week zijn Ipad bij zich en las ons uit het verslag voor. We luisterden geboeid. De vaste zwemmers zijn dus op de hoogte en volgen jullie geïnteresseerd. Anita, ik vind het niet eerlijk dat jij met de dolfijnen stiekem zwemt. Ik dacht eigenlijk na jullie terugkomst van je te winnen. Het allerbeste en "keep the waggon moving".
  8. Indy Kampinga:
    20 januari 2012
    Lieve Tom. je hebt een lief tijgertje op je hand. Ik mis je en wil graag met je spelen. Nog heel veel plezier en groetjes aan papa en mama en het tijgertje.

Groetjes,

Indy
  9. Rob Krober:
    22 januari 2012
    Geweldig de rit die jullie aan het maken zijn. Volop genieten van de verslagen die we lezen. Kijk uit voor krokodillen en slangen als je gaat zwemmen en op het land ook nog voor ander wilde dieren groot en klein je kan zo maar een schorpioen in je schoen vinden.
    Ik ben benieuwd naar Ton zijn verhalen als hij weer thuis is.
    Warme groet uit het kille NL.
  10. jan eybergen:
    29 januari 2012
    goed bezig jullie daar.
    Johan, hebben ze daar ook grappa ?
    mooie stoomtrekkers ook daar in de zoo. wil je even terug rijden om te vragen wat de boring/slag is van de lincoln stoomtrekker ?

veel plezier. groeten
  11. Henk en Jantien van ieperen:
    20 februari 2012
    Leuk omjullie reis te volgen geniet ervan wewachten weer op jullie nieuwe reisverslag groetjes van ons uit Zwartebroek.